Leidraad beslissingen
Waardecreatie
Een belangrijk hulpmiddel bij het uitvoeren van onze strategie is ons waardecreatiemodel.
Waardecreatie als leidraad voor het nemen van strategische beslissingen
Vier vormen van waardecreatie helpen ons inzichtelijk te maken welke impact we als onderneming hebben. Ze vormen een leidraad voor onze raad van bestuur en raad van commissarissen om strategische beslissingen te nemen en deze achteraf te toetsen. Om bestaansrecht te hebben voor de samenleving, vinden wij dat we in alle vier de kwadranten waarde moeten creëren.
We creëren waarde door het uitvoeren van onze energie-infrastructuurtaken
De welvaartswaarde van de energie die we vervoeren is immens. De energie die we transporteren en opslaan, zorgt voor economische productie en welzijn. Gasunie staat ten dienste van haar klanten. Marktpartijen huren capaciteit in onze gasnetten en maken gebruik van onze diensten zoals gasopslag, contracthandel, kwaliteitsconversie en certificering. Het afgelopen jaar kwamen hier grote inspanningen op LNG-gebied bij.
We creëren waarde terwijl we onze energie-infrastructuur-kerntaken uitvoeren
Tijdens het beheren van onze infrastructuur ontstaat er financiële waarde voor leveranciers, vermogensverschaffers en onze aandeelhouder. Daarnaast wordt de onderneming meer waard doordat we investeren en onderhoud plegen, kosten en risico’s minimaliseren, onze bedrijfsprocessen verbeteren en kennis opbouwen.
We creëren waarde door de energietransitie mogelijk te maken
Dit decennium willen we grote strategische investeringen doen in netwerken voor het vervoer en opslag van waterstof, CO₂, warmte en (groen) gas. Met ons Visie 2030-programma helpen we de samenleving om in 2050 klimaatneutraal te worden. Daarnaast maken we met kwaliteitsconversie de afbouw van aardgaswinning uit het Groningenveld mogelijk.
We creëren waarde door onze dagelijkse bedrijfsvoering socialer en duurzamer te maken
Gasunie werkt continu aan het verbeteren van haar bedrijfsvoering. Een veilige werkomgeving, kansengelijkheid, een prettige organisatiecultuur en leiderschapsstijl zijn waarborgen voor een succesvolle onderneming. Daarnaast streven we naar verduurzaming van onze inkoop, energiegebruik en locatiebeheer.